sunnuntai 8. tammikuuta 2012

Kuala Lumpur

Aika Kuala Lumpurissa lähenee loppuaan, tänään olis tarkoitus suunnata viimein kohti Balia! KL:ssä ollaan tehty vaikka mitä ja jälleen kerran kävelty paljon, vaikka luvattiin itsellemme monta kertaa, että enää ei kävellä näillä kipeillä jaloilla.

Torstai

Keskiviikkoiltapäivänä saavuimme väsyneinä hostellillemme, joten sinä päivänä emme kauheasti muuta tehneet kuin etsineet ruokaa ennen nukkumaanmenoa. Mutta torstaina uusin voimin lähdimme tutustumaan lisää kaupunkiin. Kävimme mm. Chinatownissa, mikä oli kyllä aika säälittävä verrattuna Bangkokin Chinatowniin, kojuilla myyntiin lähinnä feikkilaukkuja ja -kelloja. Illalla päikkäreiden jälkeen menimme käymään KL Towerissa, jolla on korkeutta antennin päähän huimat 421 metriä. Antenni tuo kuitenkin korkeutta lisää niin paljon, että näköalatasanne oli "vain" reilun 270 metrin korkeudessa. Hienot näkymät silti! Lippu maksoi 45 ringgittiä ja siihen oli näköalatasanteen lisäksi pakko ottaa joko poniajelu, formulasimulaattori tai animal zone. No, päätettiin ottaa animal zone, mikä ei kyllä ollutkaan pettymys. Se oli minieläintarha, missä oli kaikenmaailman pieneläimiä. Suurimmat olivat jättikuristajakäärmeet, jotka ahdisti lasinkin takaa. Lisäksi oli apinoita, liskoja, lintuja, pupuja, rottia...

Animal zonella sai myös ottaa kuvia eläimen kanssa omalla kameralla. Huvi tietenkin maksoi hurjat 5 ringgittiä (eli reilu 1 euro). Tarkoituksenamme ei ollut mennä eläinten kanssa kuvaan, mutta erehdyimme seisomaan liian lähellä papukaijoija ja ennen ku tajuttiinkaan, mies oli laittanut jo ekan papukaijan Mirkan olalle. Sitten tuli toinen... ja kolmas... No saatiinhan halvalla hienot kuvat. Vaikka ite yritin sanoa, että en tarvitse kuvaa papukaijojen kanssa nii ei mies ottanu kieltoja kuuleviin korviinsakaan. Siinä sitten pönötettiin henkarina papukaijat käsillä. No oltiin jo valmiita maksamaan kun seuraavaksi mies kaivoi laatikosta käärmeen! Yritettiin taas sanoa "No, no, no", mutta eihän se mitään auttanu ku käärme oli jo mun hartioilla. Hieman kauhistuneena siinä sitten pideltiin käärmettä. No, jälleen kerran kielloista huolimatta oli Mirkan vuoro :D Uskomaton myyntimies kyllä, ei usko kieltoja ja tunkee eläimet vaa hartioille. No, ehkä se oli reilu kahen euron arvoista.

Perjantai

Perjantaina odottikin sitten aikainen kuuden herätys, koska haluttiin päästä Petronasin Twin Towereille. Sinne otetaan päivittäin noin 1000 vierailijaa ja lipunmyynti alkaa 8.30. Paikalle on siis oltava hyvissä ajoin jonottamassa, jos mielii lipun saada. Aikoja oli noin vartin välein ja ryhmäkoot luokkaa 40. Itse oltiin jonossa 7.30 ja saatiin aika 11.15. Lippu maksoi 50 ringgittiä, eli reilun 10 euroo, mikä oli kyllä halpa hinta noin upeasta visiitista.

Ensin meidät ajettiin hissillä 41. kerrokseen, josta pääsimme tornien välissä olevalle sillalle. Jo sieltä oli siistit näkymät ja kuvia otettiinkin noin miljoona. Onneks sattui hieno ja aurinkoinen päivä kaiken lisäksi. Seuraavaksi hypättiin taas hissiin ja ajettiin 83. kerrokseen, jossa vaihdettiin hissiin, jolla pääsi lopulta 86. kerrokseen asti. Mitkä näköalat! Aivan uskomatonta. Näki myös kuinka rohkeat ikkunanpesijät pesi viereisen tornin ikkunoita ihan ylhäältä :D Kuvia taas räpsittiin ja ihailtiin maisemista. Lopulta piti palata alas.

Petronasin torneilla on korkeutta huimat 452 metriä ja kerroksia 88. Eli oltiin melkein ylhäällä asti! En tiedä, kuinka kovaa hissi oikein kulki, mutta matkaan ylhäältä alas meni vain pari minuuttia! Ehdottomasti vierailun arvoinen paikka, jos Kuala Lumpurissa joskus tulee käymään.

Perjantai-iltapäivänä mentiin vielä nauttimaan ekaa kertaa tällä reissulla uimisesta! Täällä on sellainen yleinen swimming pool, minne pääsee eurolla polskimaan. Ite mentiin ehkä enemmän auringonottomeiningeissä sinne, mutta sitten aurinko päättikin mennä pilveen loppupäiväksi. Mutta pääsipähän vähän viilentymään! Illalla mentiin vielä syömään Homasen Ellin kanssa, joka sattui myös olemaan kaupungissa. Elli opiskelee koko lukuvuoden Kiinassa ja on nyt reissailemassa ennen kuin kevätlukukausi alkaa.

Lauantai

Lauantaina nukuttiinkin pitkään! Univelkaa tuntuu kertyvän kun ei pysty kunnolla nukkumaan. Meidän huoneen ilmastointi ei oikein vastaa odotuksia, joten yöllä herää vuorotellen siihen, että on hiestä märkä ja vuorotellen siihen, että on kylmä. Kuitenkin, lauantaina lähdettiin ekana metsästämään postia, jotta saataisiin viimein lähetettyä isovanhemmille postikortit, kun Bangkokissakaan ei sitä muka ehditty tekemään. No, posti oli kiinni. Aurinko paistoi täydeltä taivaalta ja kuumuus tuntui joltain 45 asteelta. Oltiin nälissämme ja kävelty taas vahingossa pari tuntia, kunnes löydettiin rautatieasemalta ravintola. Syötiin ja hypättiin junaan, joka vei meidät Batu Caveseille. Luolissa on hindutemppeleitä ja ylös asti saa kiivetä jyrkät 272 rappusta. Vähän meinas hirvittää eikä taakse kantsinut kattoa. Ja edelleen se aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta. Ylös asti kuitenkin päästiin ja luola oli upea! Nähtiin myös paljon apinoita, joista otettiin tietty taas sata kuvaa.

Kun lopulta päästiin elossa takaisin alas, hypättiin takas junaan. Sitten odoteltiin Elliä, jonka kanssa mentiin kiertelemään puistoaluetta. Puistossa oli kaikenmaailman bird parkit, butterfly parkit, jne. Tosi kivannäköistä ja mukavaa vaihtelua keskustan betonimaisemiin. Löydettiin myös järvi, jossa uiskenteli paljon pikkukilpikonnia. Hostellin täti oli sanonut, että naisina emme saa olla puistossa pimeän aikaan, joten lähettiin pois ennen pimeää :D Otettiin ekaa kertaa täällä taksi ja mentiin syömään. Sitten lähettiin kerrankin ajoissa nukkumaan.

Tänään lähtee lento Balille 18.30 ja aiottiin tällä kertaa olla ajoissa kentällä :D Ei jaksa enää juosta rinkan kanssa. Seuraava postaus tuleekin sitten Balilta jee!